Skip to main content

Skole-hjem samarbejde

Et godt skole-hjem-samarbejde er med til at skabe gode betingelser for den enkelte elevs læring og trivsel og for undervisningsmiljøet i klassen. I et godt skole-hjem-samarbejde bliver forældrene inddraget i skolen.

Skole-hjem-samarbejdet skal være et stærkt partnerskab – et samarbejde, hvor forældre, lærere, pædagoger og ledelse drager nytte af hinandens viden og ressourcer.

Det er helt centralt, at al kommunikation mellem de konkret involverede i skole-hjemsamarbejdet inviterer til samarbejde og bygger på tanken om, at alle ønsker et godt læringsmiljø for alle børn.

Forældresamarbejde og evaluering

Forældremøder 

På hvert klassetrin afholdes et årligt forældremøde. Her er fokus på klassens faglige og sociale udvikling.  

Skole-hjem samtaler 

Skole-hjem samtaler afholdes 2 gange på et skoleår. Her er det muligt, at tale med fag- og klasselærer om barnets faglige og sociale udvikling.  

Elevplaner 

To gange om året evalueres elevernes faglige standpunkt. I de ældre klasser (7-9.kl) gives karakterer, i de yngre klasser udtalelser. 

Forældreintra

Forældreintra 

På Copenhagen City School benytter vi os af Forældreintra. Når barnet starter på skolen, får alle forældre et log in, og herefter foregår al skriftlig kommunikation via denne side. Barnets kontaktbog ligger her, ligesom lektier, meddelelser og andet fra skolen. Det er også her du som forælder kan kontakte en lærer, enten via barnets kontaktbog eller ved at sende en besked. 

Hvis du oplever problemer med at logge ind, bedes du kontakte kontoret - det er vigtigt, at tjekke siden dagligt. 

Kommunikationspolitik mellem skole og hjem

xx

Happy Helper Team

På CCS kan man bidrage som frivillig indenfor 4 kategorier: Forældreinddragelse vedr. arbejdsdag

Forældreinddragelse vedr. rengøringsdag

Forældreinddragelse vedr. ”happy Helper Team”

Forældre inddragelse vedr. ad-hoc handy

Arbejdsdag:

Der inviteres til arbejdsdag en enkelt dag (årligt). Her vil forældre bidrage med at reparere, male mv. ved småtterier.
Tidsestimat: 3 timer
Forberedelse: Lærerne skal forud for arbejdsdag tilkendegive, hvilke mangler, reparationer mv. der er ved hver klasse/skolen generelt.

Rengøringsdag:

Der inviteres til en enkelt rengøringsdag (årligt), hvor hele skolen rengøres til bunds. Kom og hjælp med, at rydde op/rydde ud og rengøring af klasselokaler og fællesarealer indendørs.
Tidsestimat: 3 timer.

Afslutning: Eventuel slutter dagen af med fælles spisning, som tak og for sammenhold.
Forberedelse: Lærerne skal forud for dette bede forældre/elever om at tømme deres bakker/kasser. Læ-
rerne skal desuden rengøre ”egne” skaber i klasselokaler.
Remedier: Skolen stiller rengørings remedier til rådighed og sikrer, at der kun anvendes svanemærket.

Happy Helper Team:

Der inviteres til at være Happy Helper til ekskursioner og andre større arrangementer eller fællesskaber, hvor der kan være god gavn af ekstra hænder. Frivillighedsbasis, men man melder sig KUN, hvis man virkelig kan bistå indimellem. Forældre får info om hvad der ønskes hjælp til, så det står klart hvad man skal.

Forberedelse: Personalet skal, når muligt, give besked om, hvornår der er brug for ekstra hænder.

Ad-hoc handy:

Der inviteres til en ad-hoc handy gruppe, der kan bistå med små lette opgaver løbende. Forberedelse: Personalet giver besked, når noget skal laves.

Dokument 5

xx